Rozpoczął się przetarg na prace związane z odbudową mostu w Tczewie
Informacje o rozpoczęciu przetargu podał w mediach społecznościowych starosta tczewski Mirosław Augustyn.
"30 stycznia 2025 r. wszczęta została procedura związana z udzieleniem zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych w ramach zadania pn. +Przebudowa mostu Tczewskiego - etap II+. Tego dnia ogłoszenie o zamówieniu zostało przekazane do publikacji w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej" – poinformował starosta.
Dodał, że po publikacji ogłoszenia przetarg nieograniczony zostanie upubliczniony na stronie internetowej powiatu, a w konsekwencji udostępnione zostaną wszystkie dokumenty postępowania, m.in. specyfikacja warunków zamówienia i dokumentacja projektowa.
Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Gdańsku przekazał w komunikacie, że ogłoszenie przetargu na kolejny etap remontu mostu, a tym samym na wydatkowanie ponad 60 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy było możliwe dzięki dwóm decyzjom pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków (PWKZ) Dariusza Chmielewskiego. Dotyczyły one odtworzenia na wzór pierwotny cylindrycznych wież strażniczych osadzonych na filarach mostu od strony Tczewa oraz przemieszczenia fragmentu przęsła saperskiego ESTB na działkę w pobliżu przeprawy.
"PWKZ stoi na stanowisku, że objęte pozwoleniem prace (odbudowa wież) z zastrzeżeniem najwyższej jakości wykonania i rozwiązań materiałowych istotnie przyczynią się do zapewnienia technicznej integralności zabytku i przywrócenia jego właściwej formy" - podano w decyzji.
Podkreślono ponadto, że sporządzenie programu robót "poprzedzono rozpoznaniem stanu historycznego i obecnego stanu zachowania zabytku".
"Dokonano wyczerpującej analizy historycznych form zabytku, sporządzając w rezultacie projekt rekonstrukcji zapewniającej przywrócenie szeroko rozumianych estetycznych i historycznych walorów unikatowej konstrukcji, z uwzględnieniem zarówno aktualnych wymogów funkcjonalnych i konstrukcyjnych, jak i najwyższych standardów konserwatorskich" – wskazano.
PWKZ tłumaczy, że przeniesienie powojennych przęseł ESTB (zgodnie z pierwotną technologią montażu i demontażu tego typu konstrukcji) na działkę przy moście "umożliwi pełne rozpoznanie obecnego stanu zachowania zabytku, a w rezultacie jednoznaczne wyznaczenie celu i zakresu działań konserwatorskich niezbędnych do trwałego zachowania jego wartości".
"Segmenty mostu ESTB znajdą się na ogrodzonym i monitorowanym całodobowo terenie. Honorując ustalenia poprzedniego konserwatora dotyczące formy architektonicznej mostu, zarówno przyczółku, jak i wież na filarach od strony Tczewa, dostosowaliśmy wymiary projektu do już zrealizowanych fragmentów inwestycji — żelbetowych fragmentów konstrukcji filarów i przyczółku" - podsumowano.
Przeprawa mostowa przez Wisłę na wysokości Tczewa została oddana do użytku w 1857 r. jako most kolejowy. Nieco ponad 30 lat później w odległości kilkudziesięciu metrów od tej przeprawy zbudowano nowy most kolejowy, a starszy obiekt został przeznaczony do ruchu samochodowego. Z biegiem lat most ten był przebudowywany, modernizowany, a także odbudowywany ze zniszczeń, które były m.in. efektem bombardowań w 1939 r. czy mającego miejsce kilka lat później zawalenia się części przeprawy.
Dziś na ten obiekt inżynieryjny składają się elementy pochodzące zarówno z momentu jego budowy, jak i te z licznych kolejnych remontów i modernizacji. W 2000 r. most ze względu na zły stan techniczny wyłączono z ruchu.(PAP)
dsok/ miś/